Jak dlouho uchovávat smlouvy, výplatní pásky, faktury

Důležité dokumenty – i když nás obtěžují a časem se hromadí, je někdy potřeba shromažďovat. Zákon obvykle stanovuje skladování plateb a různých položek po dobu tří let. Tato lhůta se týká vyúčtování plateb energií, doklady k přiznaným sociálním dávkám a mzdové nároky, složenky (například Česká pošta je musí archivovat po dobu jednoho rok), platby SIPO a další běžné účtenky, ze kterých vám plyne záruční lhůta.

Smlouvy

Kupní smlouva, nájemní smlouva a další druhy smluv je dobré uchovávat po celou dobu, po kterou existuje předmět, o které byla smlouva uzavřena. Například kupní smlouva na auto – dokud ho neprodáte, smlouvu si nechte. Nájemní smlouvu vyhoďte až po řádném ukončení nájmu.

Faktury

Uchovávání faktur se může lišit. Pokud si něco koupíte jako klasický občan nepodnikatel, pak je délka uchovávání faktury na vás. Většinou si faktury necháváme jen po dobu reklamační lhůty výrobku. Podnikatelé to mají o něco složitější, závisí na tom, jestli jsou plátci DPH nebo ne.

* Neplátci DPH: pokud podnikatel vede pouze daňovou evidenci nebo si uplatňuje výdaje paušálem, se řídí daňovými zákony. Ty mu ukládají povinnost uchovávat faktury a další dokumenty, které jsou potřebné k případné daňové kontrole po dobu 3 let.

* Plátce DPH: ti podléhají zákonu o DPH. Daňové doklady se musí uchovávat po dobu 10 let od konce zdaňovacího období.

Výplatní pásky

Zaměstnanec jako takový nemá povinnost uchovávat si výplatní pásky. Avšak v případě nesrovnalostí mu to může pomoci. Ponechte si výplatnice (výplatní pásky) tedy alespoň rok, a pomocí nich si zkontrolujte Evidenční list důchodového zabezpečení. Pokud se zde objeví nesrovnalosti, budete mít u sebe výplatní pásky jako důkaz.

Zaměstnavatelé uchovávají výplatní pásky zaměstnanců po dobu 10 let.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na